Робота з виявлення несанкціонованого втручання до системи газопостачання проводиться по всім населеним пунктам, які знаходяться в зоні ліцензійної діяльності ПАТ «Донецькоблгаз» у 2021 році.

ПАТ «Донецькоблгаз» розпочав 2021 рік з боротьби по несанкціонованому споживанню, самовільному відбору природного газу з газорозподільних мереж та втручаннь в роботу лічильників природного газу.

Так під час проведення робіт з обстеження систем газопостачання, працівниками Cтруктурних пiдроздiв ПАТ «Донецькоблгаз» було виявлено ряд порушень серед побутових споживачів, пов'язаних з несанкціонованим відбором природного газу, порушенням законодавства України, зокрема Правил безпеки систем газопостачання, Кодексу газорозподільних систем та Кримінального кодексу України.

Відповідно до  Кодексу газорозподільних систем, затвердженого Постановою НКРЕКП № 2494 від 30.09.2015 р. зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 р. за № 1379/27824, а саме п.1,г. 3 Р. XI (Далі – Кодекс): «У разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об’єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об’ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення».

У разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу який проведений шляхом прихованих заходів або фізичною особою, яка є несанкціонованим споживачем, розрахунок об’єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об’ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи), початок періоду, за який визначається об’єм необлікованого природного газу, визначається з дня набуття споживачем (фізичною особою) права власності/користування на житлові (підсобні) приміщення, але не більше двох років, що передували дню виявлення порушення.

Згідно Кодексу газорозподільних систем: у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого відновлення газоспоживання або використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу спожитий об’єм природного газу визначається за граничними об’ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача за період з дня припинення газопостачання (або у разі здійснення попередньої перевірки відключеного стану – з дня такої перевірки, що має підтверджуватися відповідним актом перевірки), а при використанні газу без договору – з дня його закінчення (розірвання) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Нараховані суми за несанкціоноване втручання досягають подекуди від 100 000грн. до 250 000грн. Загальна сума понесених збитків ПАТ «Донецькоблгаз» обчислюється мільйонами гривень.

Також слід зазначити що Статтею 1 Закону України «Про нафту і газ» від 04.04.2018 р. №2665-ІІІ, газ визнано товарною продукцією, а статтею 51 закону визначено, що особи, винні у порушенні законодавства, що регулює діяльність у нафтовій галузі, несуть адміністративну, цивільно-правову чи кримінальну відповідальність за крадіжку нафти, газ та продуктів їх переробки, у тому числі з трубопроводів. Тобто несанкціонований відбір природного газу з газових мереж це кримінальне правопорушення. Статтею 185 Кримінального кодексу України визначено, що таємне викрадення чужого майна (крадіжка) карається штрафом від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від вісімдесяти до двохсот сорока годин, або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до шести місяців, або позбавленням волі на строк до трьох років.

Також слід зазначити, що несанкціоноване підключення до системи газопостачання  ставить під загрозу безпеку споживачів, які використовують небезпечно природний газ також і споживачів, що їх оточують. Порушення цілісності газопроводу, може привести до створення аварійної ситуації та техногенної аварії.

Слід зазначити що несанкціоноване споживання «блакитного палива» не лише наносить суттєві матеріальні збитки, а в першу чергу загрожує здоров’ю та життю оточуючих мешканців, незаконні підключення споживачів до газопроводу проводяться із грубим порушенням Правил безпеки систем газопостачання та несуть загрозу здоров’ю та життю оточуючих людей. В місцях самовільних врізок через нещільність з’єднання труб завжди виникають витоки газу, що в наслідку може призвести до вибухів та задухи природним газом.

По кожному виявленому випадку несанкціонованого відбору природного газу документи направляються до суду за примусовим стягненням завданих збитків. Також відповідно до ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України (далі ЦК), боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Зокрема, статтею 625 ЦК врегульовано правові наслідки порушення грошового зобов’язання, які мають особливості. Так, відповідно до наведеної норми   боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або Законом.

Формулювання ст. 625 ЦК, коли нарахування процентів тісно пов’язується із застосуванням індексу інфляції, орієнтує на компенсаційний, а не штрафний характер відповідних процентів, а тому 3% річних не є неустойкою у розумінні  положень ст. 549 ЦК і ст. 230 ГК.

Таким чином, проценти, передбачені ст. 625 ЦК, не є штрафними санкціями (постанова Верховного Суду України від 17 жовтня 2011 р. у справі  № 6-42цс11 ). Тобто на основний борг буде проведено нарахування 3% річних та інфляційні нарахування.

Втручання в систему газопостачання несе загрозу життю та здоров’ю людей!